WIJN & MARKETING 2010
NETWERKEN MET SOCIAL MEDIA #WIJNSYMPOSIUM –
Vandaag kwamen in Den Haag zo’n 300 wijnprofessionals bijeen voor de lustrumbijeenkomst van Wijn & Marketing. Wijn & Marketing … de titel van het wijnsymposium klopt wel een beetje, maar het ging net als vorig jaar weer heel veel over Social Media. Niet zo gek, want het thema was dit jaar “Netwerken”.
Onderzoek kanaalkeuzes van wijnliefhebbers
Het was vandaag een dubbel feestje, aldus voorzitter van het Productschap Wijn Theo Meijer. 25 jaar WijnInformatiecentrum (WIC) en 5 jaar symposium Wijn & Marketing. Waarna Kitty Koelemeijer de resultaten van het onderzoek naar de kanaalkeuzers van wijnliefhebbers presenteerde. Wat highlights hieruit:
• Mannen tussen 18-34 jaar willen leren, maar ook indruk maken op hun schoonvader.
• Mannen tussen 35-49 zien in wijn gestolde emotie. Ze zoeken verrassing en kwaliteit maar ook gemak. Ze willen bevestiging in hun keuze.
• Mannen boven 50 zijn risicomijdend. Ze willen namelijk geen modderfiguur slaan.
• Vrouwen tussen 18-34 vallen in elke vraag van het onderzoek op! Ze zijn nieuwsgierig en willen verkennen in een veilige omgeving. Ze willen ongestoord rondkijken in toegankelijke intieme winkels. Ze kijken wel op internet, maar hebben te weinig kennis om hier echt wijn te kopen. Ze vinden dat wijnverkopers hen vaak denigrerend behandelen.
• Vrouwen tussen 35-49 verzamelen informatie en zijn op jacht naar kwaliteit.
Webshop? Als je al wijnkennis hebt!
In het verdere onderzoek – dat natuurlijk is ingevuld door wijnliefhebbers – verbaast het niet dat de respondenten een wat hogere opleiding en een hoger inkomen hebben. Nog wat opvallende feiten:
• De druifjesvoorkeur is als volgt: 1 syrah/shiraz, 2 cabernet sauvignon, 3 chardonnay, 4 sauvignon blanc, 5 pinot noir, 6 merlot, 7 grenache. Opvallend is de 11e notering voor grüner veltliner! De druif is aan een mooie opmars bezig.
• Landenvoorkeur: 1 Frankrijk, 2 Italië, 3 Spanje, 4 Chili, 5 Zuid-Afrika, 6 Duitsland, 7 Australië, 8 Argentinië, 9 Nieuw-Zeeland, 10 Oostenrijk, 11 Portugal en 12 USA.
• Als een wijnliefhebber meer wijnkennis heeft, ligt de voorkeur meer bij de oiude wereld. Wijnkenners met minder kennis prefereren de nieuwe wereld. Niet zo’n verrassende uitkomst, lijkt me.
• Gemiddeld gaven de respondenten €8,53 (mannen gem. €9,18 en vrouwen €7,41) uit voor een fles wijn. Reken je niet rijk! Het gaat hier om een groep wijnliefhebbers die al wat met wijn heeft.
• Het lijstje inkoopkanalen levert de volgende rangorde op. De meeste mensen kopen wijn bij de supermarkt, dan achtereenvolgens bij de slijter, de wijnspeciaalzaak, de groothandel, de wijnclub, bij wijnproeverijen, op internet en tenslotte in het buitenland.
• De supermarkt is daarbij wat meer door vrouwen bezocht, de wijns[eciaalzaak en internet door mannen.
• Verrassende uitkomst was voor mijn de stelling dat internet vooral geschikt is voor mensen die al (wat) wijnkennis hebben! Weet je minder van wijn of ben je onzeker, dan is een keuze via internet bepalen (nog!?) lastig!
• Op internet koopt men wijn vanwege aanbiedingen, gemak en thuisbezorgen. Nadelen zijn onpersoonlijkheid, verzendkosten en de aan te schaffen hoeveelheid.
• Wanneer drinkt men wijn? Supermarktkopers doen dat vooral op vakantie. Mensen die wijn bij slijterij en wijnspeciaalzaak kopen drinken wijn meer in restaurants c.q. spijsgerelateerd.
• Waarom drinkt men wijn? Genieten scoort het hoogst. Gevolgd door de maaltijd compleet maken of “hoort bij eten”. Ook hier zien we dat bij supermarktkopers het genieten voorop staat en bij kopers bij slijterij en wijnspeciaalzaak de combinatie met eten.
• Winkels worden achtereenvolgens beoordeeld op service, gemak, kwaliteit en betrouwbaarheid, prijs en bereikbaarheid. Service is dus echt een selling point voor de speciaalzaak, samen met kwaliteit en betrouwbaarheid.
• Opvallend is dat wijnliefhebbers de meeste band (“zou u het aanbevelen aan vrienden?”) hebben met de speciaalzaak en de webshop.
• De slottip van Kitty Koelemeijer aan de ondernemer is: zorg dat de wijnliefhebber de goede keuze op een makkelijke manier kan maken.
Wees eerlijk, positief en geef je mening
Thimon de Jong nam ons net als vorig jaar mee naar sociaal-culturele trend en de wijnbranche. Dat gaat dus niet over de meerderheid in de zaal, maar over 18- tot 35-jarigen. Jongeren moet je volgens hem het gevoel geven dat ze speciaal zijn en hen in het middelpunt van de belangstelling zetten in de reclame. Ze vinden het leuk om te onderhandelen. Ze zijn soms extreem, maar niet altijd negatief.
Trend 2 is: Jongeren zijn ‘conscious positive realists’. Ze zijn bewust van de wereld om hen heen en ermee begaan. Ze zijn oplossingsgericht en realist. Advies is om je merk eerlijk te tonen. Geen blabla. Wees positief en realistisch. En vooral: laat als merk of organisatie je mening zien, je visie.
Trend 3 is de ‘Connected society’. Het gaat tegenwoordig om communicatie, verbindingen van mens en organisatie, om netwerken. Dat kan met YouTube, Facebook, Google Goggles (transparant), Google Trends (‘findability’), Foursquare (waar zitten je vrienden?), Google Maps (vindbaarheid), games (verpak je boodschap/reclame in een internetspel).
De Jong’s tip aan de zaal was dan ook: neem morgen een smartphone en begin met twitter! Luister en doe mee met de discussie! Deel je mening en visie! Wees interactief!
Sociaal netwerken
Na de pauze was het tijd voor enkele themasessies. Ik koos voor de sessies over Social Media en Vrouwenmarketing. John Meulemans, voor de twitteraars onder ons te vinden onder @J0hn, nam ons in vogelvlucht mee naar de Social Media. Voor mij als actief twitteraar en wijnblogger viel er niet meer zo heel veel nieuws te leren hier, maar een groot deel van de zaal was nog wel te winnen voor de diverse vormen van sociaal netwerken.
De cijfers liegen er tegenwoordig niet om en tonen duidelijk aan: je kunt niet meer om Social Media heen! Nederland loopt al achter, dus haal maar snel in.
Vrouwen kritischer
In de sessie over Vrouwenmarketing kregen wij van Marianne van Leeuwen te horen dat er wel degelijk verschil is tussen man en vrouw. Bij de jongere androgynere generatie is dat wat minder, maar bij de oudere generatie wat meer zichtbaar. Vrouwen zijn kritischer, hebben een veel langere lijst van eisen en 90% van de vrouwen heeft het gevoel dat adverteerders hen niet begrijpen. Jammer dat er verder vooral voorbeelden uit Amerika kwamen!
Marketing Awards
Afsluitend vertelden dagvoorzitter prof. Cor Molenaar en Goosen Foppen (directeur van Scheer & Foppen) over de combi van internet en winkel. Foppen voorspelt namelijk dat zijn winkel zonder internet kansloos is.
Tenslotte werden de Marketing Awards uitgereikt. Die gingen dit jaar naar PLUS Retail (in samenwerking met WineMasters) voor de wijnadviseur in de supermarkt en naar de websie ByTheGrape voor het succesvolle geïntegreerde communicatieplatform. Een onverwachte aanmoedigingsprijs ging naar Vindict voor hun Flower Power guerilla-actie.
Daarna werd er onder genot van enkele Spaanse wijnen nageborreld en nagebabbeld. Na een lange dag was ik vooral verrukt van de 2009 Ribeiro blanco van Coto de Gomariz. Een heerlijke crispy en verkwikkende wijn van de druivenrassen treixadura, godello, loureira en albariño. Ze hebben nog geen vertegenwoordiger in Nederland…
Ontmoet mij op twitter @vinissima
Vorig jaar leidde Wijn & Marketing 2009 ertoe dat ik een week later een iPhone kocht en twee weken later begon met twitteren. Nu twitter ik actief en heb een wijnblog. Ik heb er inmiddels veel (meer) contacten door en de eerste resultaten beginnen zich af te tekenen. Wanneer start u…?
Kijk op twitter onder #wijnsymposium om te zien wie wat vandaag over het symposium heeft getwitterd. En wilt u mij via twitter volgen? Dat kan via @vinissima. Wie weet ontmoeten we elkaar op een volgend wijnevenement ‘life’, want uiteindelijk gaat het bij sociale netwerken wat mij betreft toch om echte contacten!
maandag 27 september 2010
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten