woensdag 29 september 2010

BOEKRECENSIE MEISJE VAN DE SLIJTERIJ:
DURF TE DELEN EN #SOCIALMEDIA @SLIJTERIJMEISJE -


“Ik ben Meisje, alias Petra de Boevere. Ik ben moeder, onderneemster en een cyberjunk, maar ben vooral ook een beetje gek. Alles wat het Meisje van de Slijterij beleeft, bezighoudt en kwijt wil kun je op dit web-log meebeleven. Internet is immers de grootste uitvinding ooit. Het heeft de wereld kleiner gemaakt en mijn kennissenkring groter.” Dat schrijft Het Meisje van de Slijterij op haar eigen website.

@Slijterijmeisje: Boek als praktijkvoorbeeld social media in de wijnbranche
Petra de Boevere, bekend als Het Meisje van de Slijterij, slijterij De Vuurtoren en op Twitter onder de naam @Slijterijmeisje, heeft een boek geschreven. Het is een heel persoonlijk verhaal geworden, precies zoals Meisje is. Privé en zakelijk gaan hand in hand. Serieus en humor wisselen af.

Meisje neemt ons mee in haar wereld. We lezen alles over haar slijterij, het opgroeien van haar twee jongens tussen de dozen, haar gevecht met de gemeente, en de nekhernia die ertoe leidde dat haar zeevarende man in de winkel komt toen zij niet meer kon tillen. En we worden deelgenoot van haar enthousiasme, passie, ambitie, ondernemersgeest, recalcitrante gedrag en niet aflatende doorzettingsvermogen.

Maar uiteindelijk gaat het boek over de zoektocht van Meisje naar de mogeliklheden van sociale media. Meisje heeft een slijterij "aan het einde van de wereld rechtsaf", namelijk in Breskens in Zeeuw- Vlaanderen! Daar komt verder niemand en Meisje was zonder sociale media niet bekend geworden buiten haar regio!

De GaryVee van de polder?
Een vergelijking met de Amerikaanse Wineguy Gary Vaynerchuck (@Garyvee op Twitter) dringt zich op. GaryVee is de zoon van Wit-Russische ouders met een kleine wijnwinkel in Springfield, New Jersey. Hij heeft bekendheid gekregen door zijn overenthousiaste filmpjes over wjn op zijn WineLibrary.tv. Hij heeft 855.215 volgers op Twitter op het moment dat ik dit schrijf (!) èn heeft het kleine lokale winkeltje van zijn ouders wereldberoemd gemaakt. Inmiddels draait de winkel een bizarre miljoenenomzet dankzij de filmpjes, het getwitter en de bekendheid van zoonlief!

Durf te delen
Terug naar Meisje. Meisje begon vanuit Off-All-Places-Breskens al vroeg met internet en liep telkens voorop. In 1993 de eerste pc, in 1996 internet, in 2003 deelname aan een chatkanaal en voorzichtig begin met een privéblog onder de naam Meisjevandeslijterij ("bloggen deed je toen nog anoniem ... En advertenties en commercieel bloggen waren [bij web-log] verboden"). Al snel heeft ze het gevoel iets verkeerd te doen: de bezoekersaantallen van de blog groeiden (toen al zo'n 1.000 per dag) terwijl er maar 40 in de winkel kwamen! Het besef nam toe dat je zakelijk van je blog moest kunnen profiteren. Dat zou nooit lukken als ze anoniem zou blijven bloggen. Eind 2004 kwam de eerste foto van haarzelf op de blog. Een overwinning, èn keerpunt! Ze begint ergens 2005/2006 met Drinkblog voor de zakelijke content, maar de andere blog trekt veel meer bezoekers. Daar lag haar 'community'! In 2006 begint ze ook met filmpjes. In 2007 volgde Twitter als @Slijterijmeisje.

Haar boek heeft als ondertitel: "Durf te delen en ervaar de kracht van social media voor jezelf en je bedrijf". Twijfel je nog over sociale netwerken via internet? Wil je zakelijk en privé op Twitter en andere sociale media gescheiden houden? Wil je ideeën opdoen hoe je actief kunt worden met sociale media? Wil je tips wat je wel en niet moet doen? Lees dan het boek van Het Meisje van de Slijterij! Het leest lekker weg en je krijgt ondertussen veel inspiratie. En zin om aan de slag te gaan...!

Inspiratie
Tot slot nog enkele citaten uit het boek, ter lering en inspiratie.
Meisje vindt scheiding van zakelijk en privé onzin: "Als je je begeeft in sociale netwerken, die altijd bestaan uit mensen, kun je je niet beperken tot een louter zakelijke houding. Dat kun je wel proberen, maar het zorgt er nooit voor dat er tussen jou en anderen een band ontstaat. (...) Op het moment dat je een foto plaatst ben je niet meer anoniem en dat schept vertrouwen. (...) Een mening heeft pas waarde als je weet van wie die mening afkomstig is. (...) Zakelijk twitteren bestaat niet."
Delen is je kracht... "Je hoeft niet bang te zijn om te delen. Dat levert je uiteindelijk altijd meer op. Je verwerft autoriteit op een bepaald gebied, je laat zien waar je mee bezig bent en wat je bezigboudt."
"Door te bloggen over je bedrijf geef je je bedrijf ook een gezicht. (...) Na verloop van tijd ontstaat er een beeld van je bedrijf, en van jou. (...) Schrijf vanuit jezelf, in de ik-vorm. Doe precies wat een journalist juist geleerd heeft om nooit te doen. Je bent ook geen journalist, je bent een blogger. (...) Je bent alleen geloofwaardig als je jezelf bent, met je eigen passies, je eigen emoties en je eigen mening.”

Mooi is de variatie op de 4 P's van marketing. De vier P's van Petra zijn: Passie, Persoon, Profilering en Publiciteit. Treffend gevonden! En nog een leuke waarin ze de vloer aanveegt met aloude marketingtradities: "Het ouderwetse pushen werkt niet in social media, dat wordt als irritante spam ervaren. Het gaat om pull, dus geef mensen waarnaar ze op zoek zijn." Haar tip voor bedrijven: “ Kortweg werkt social media het beste als je als bedrijf de knop van reputatiecommunicatie naar relatiecommunicatie om kunt zetten. (...) Niemand gelooft meer in reclamespots.” Daar kunnen de traditionalistische heren het mee doen.

Offline contacten uitdiepen…
Het boek eindigt met tips en tricks. Eentje is heel duidelijk op het lijf van Meisje geschreven: "Je moet sociaal zijn om je ook geloofwaardig sociaal te kunnen gedragen." Ze eindigt haar boek met een persoonlijke oproep: "De kracht van onlinenetwerken ligt voornamelijk offline." Uiteindelijk gaat het bij social media toch om contact met mensen. Online leg je contacten die je offline verder uitdiept. En laat netwerken nu net het thema zijn van Wijn & Marketing 2010 van afgelopen maandag! We hadden natuurlijk Meisje op het podium moeten hebben...!
Daarom: "Begin vandaag nog!", zegt Meisje. Je kunt sociale netwerken gewoon niet meer naast je neerleggen.

Ik twitterde vanavond aan Meisje: "Je boek bijna uit. Boeiend, humoristisch, leerzaam, druktemakertje, ondernemend, persoonlijk. Hou ik wel van!” Aan u wat u ermee doet...

Ontmoet ons op Twitter
Wilt u Petra volgen op Twitter? Volg haar @Slijterijmeisje.
Vinissima kunt u natuurlijk ook op Twitter ontmoeten, onder @vinissima.
Tot gauw...!?

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen