woensdag 6 oktober 2010

WIJN & SOCIAL MEDIA
(deel 2) -
SOCIAL MEDIA BEGINT MET SOCIAL ME…
een persoonlijk verslag -


Vorige week heb ik op 2 symposia met wijnprofessionals gediscussieerd over het nut en het gebruik van Social Media. Interessant. Veel gehoorde opmerkingen: het is veel gezeur, en ik wil privé-zakelijk scheiden. Een persoonlijk verslag…

27 september j.l. organiseerde het Productschap Wijn voor wijnimporteurs en vakpers de 5e editie van het Symposium Wijn & Marketing. Drie dagen later was het de beurt aan de wijndocenten om bij te leren op de Nationale Wijndocentendag. Stond de eerste dag voor een deel in het teken van Social Media, op de docentendag was het eerder een gespreksonderwerp voor de pauzes.

Twitterscepsis
Ik ben zelf een jaar geleden gestart met Social Media. Op het symposium Wijn & Marketing 2009 was een lezing over nieuwe media en toen ik diezelfde week ook nog ‘ns een workshop Nieuwe Media kreeg, was ik benieuwd naar Twitter. Meer niet, aanvankelijk.

Ook ik was sceptisch. Is het wel nuttig? Wat doe je ermee? Kost het (te) veel tijd? Is het niet iets voor feestende en zuipende tieners of nerds? Wat twitter je dan zoal en wie interesseert dat!? Leest iemand echt wat je die black box instuurt!? Is het niet gewoon digitale egotripperij…?

@vinissima
Maar als je het niet probeert, weet je het ook niet. Op 3 oktober maakte ik een heus Twitter-account aan onder m’n bedrijfsnaam @vinissima. En begon ik m’n eerste voorzichtige stapjes.
Beetje rondkijken. Zoeken hoe je ‘tweets’ aanmaakt. Mensen, bedrijven, wijnmagazines gaan volgen. Kijken wie zij volgen en hen dan eventueel ook volgen. Heel langzaam krijg je ineens ook volgers, of ‘followers’ op z’n twitteriaans. Je krijgt ineens een reactie van iemand die je niet kent. Je antwoordt zelf op een tweet van iemand die je volgt (dat kan zelfs een bekendheid als Jancis Robinson of Obama zijn!). Je ontdekt wat RT betekent en ziet dat anderen sommige van je tweets doorsturen, ‘re-tweeten’ (RT). Je leert lange weblinks te verkorten via bit.ly. Je kunt snel een nieuwtje wereldkundig maken. Je legt snel contacten (en wie weet, volgt daar wellicht ook wat uit…).
Je merkt dat twitteren erg handig is met een smartphone en gaat toch maar een iPhone kopen. Je gaat op zoek naar de beste ‘ app’ voor Twitter on iPhone (voor mij is dat TwitBird Pro gebleken, maar velen zweren bij TweetDeck). Je ontdekt dat je foto’s kunt meesturen. Sterker nog: je maakt een foto met je iPhone en ‘upload’ die meteen naar je Twitter! Wow, handig! En je ziet ‘real-time’ verslagen vanuit symposia of proeverijen. Je bent erbij, zonder erbij te zijn! Last-but-not-least: je maakt nieuwe contacten!

Een jaar later…
Nu een jaar later, ben ik allang overtuigd van Twitter. Ik twitter regelmatig, ik heb 350 followers en volg zelf zo’n 260 mensen, bedrijven, landeninformatiecentra, (wijn)magazines etc. Ik ken ineens veel meer mensen dan voorheen. Afgelopen week kwam ik tijdens de twee bijeenkomsten aardig wat nieuwe wijnvrienden tegen waarmee ik wel twitter, maar die ik nooit persoonlijk ontmoet had. Dan krijg je gesprekken als: “Hé, vinissima…!” en “Hé, markvandewijn! Leuk je nu eens te ontmoeten!”. Of ik sta in de file en zie ineens voor me een bumpersticker met ChampagneGenootschap. Ga ik ernaast staan en zeg: “Hé…, ik twitter met jou!”. Bestuurder kijkt naar me en zegt: “Hé… vinissima! Wat leuk!” Ik krijg uitnodigingen via twitter, of leuke weetjes. Zomaar wat voorbeelden.

Kennis delen i.p.v. zinloos zeuren
Daarnaast ben ik actief in discussies van diverse groepen op LinkedIn en heb ik sinds januari 2010 een weblog: http://vinissimablog.blogspot.com. Dat is leuk, maar op die manier kan ik ook m’n kennis delen. En om dat laatste gaat het bij Social Media. Kennis (durven te) delen, waarde toevoegen.
Ik hoorde vorige week van iemand: “Twitter is zo’n zinloos gezeur!” Met alle respect, maar dan volg je misschien de verkeerde personen! Twitter is meer dan vertellen dat je je zolder hebt opgeruimd, dat je baalt van de regen, dat je een leuk feestje had, of zakelijk dat je een nieuwe aanbieding hebt, dat je product zoooo geweldig is, etc. Vertel iets over het product waar een ander iets aan heeft! Laat zien waar je kracht, kennis, expertise zit! Dan komen mensen uiteindelijk vanzelf naar je toe.

“Social Media begint met Social Me…”
Dit mooie citaat vond ik op LinkedIn, bij een discussie over Social Media. Het is van Hans Leenhouts. Je bent pas echt succesvol met Social Media als je je sociaal opstelt.
Mensen die met twitteren of andere Social Media beginnen, zeggen vaak: dat is privé! En als ze dan zakelijk iets willen, dan willen ze een tweede – zakelijk – Facebook-account ernaast aanmaken. Snap ik wel. Je hebt wellicht geen behoefte om je klanten of zakelijke contacten met je privéleven te vermengen. Maar het wordt steeds meer afgeraden. Je sociale netwerken (zowel je privé netwerk als je zakelijke netwerk) kunnen elkaar versterken! Privé en zakelijk strikt willen scheiden is ook een beetje schizofreen. De wereld wordt steeds transparanter. Mensen willen een totaalbeeld van je en gaan iemand ook zakelijk meer vertrouwen als ze weten wat voor iemand je bent, als ze een (totaal)beeld hebben van je. Een mooi voorbeeld gaf @slijterijmeisje in haar boek. Een campinghouder wees een vriendschapsverzoek op Facebook van een zomergast af. Slijterijmeisje zegt: hoe denk je dat die gast reageert!? Die komt echt niet volgend jaar weer enthousiast naar jouw camping! Je laat dus kansen liggen om een band aan te gaan met klanten. Het scheiden van privé en zakelijk wordt op den duur lastig bij SocialMedia. Maar iedereen moet dat natuurlijk voor zichzelf afwegen.

Eerder op deze blog verschenen in de serie “ WIJN & SOCIALE MEDIA“:
Netwerken = net werken of echt werken…? 5 TIPS voor een succesvolle start (zie tag onder Social_Media of bij 6 aug 2010)


U kunt Vinissima ontmoeten via www.twitter.com/vinissima

1 opmerking:

  1. Leuk artikel! Ik sluit me helemaal aan bij het feit dat je zakelijk en prive niet meer moet scheiden. Het is 2010 en het heus tijd dat we als 1 persoon in de wereld staan!

    BeantwoordenVerwijderen