vrijdag 4 juni 2010


VINISSIMA’S CHAMPAGNEWEETJES, DEEL 5: LEES OVER TYPE PRODUCENT, MERKWIJNEN EN STIJL VAN HET HUIS

Wist u dat …

 je op het etiket het type producent kunt herkennen? Op het etiket staat een nummer met twee letters ervoor. Deze geven aan wie de wijn heeft gebotteld. Elke bottelaar heeft zijn eigen kenteken:
R.M. = récoltant-manipulant = individuele wijnboer die ook zijn eigen wijn maakt in zijn eigen kelders;
N.M. = négociant-manipulant = champagnehuis/handelshuis dat geen of nauwelijks eigen wijngaarden heeft en vaak druiven koopt van wijnboeren die onder langdurig contract staan;
C.M. = coopérative-manipulant = coöperatie van wijnboeren (verwerkt de door de aangesloten leden aangeleverde druiven tot een door de coöperatie vervaardigde champagne; soms kan de coöperatie bepaalde onderdelen van het proces uitvoeren – b.v. assembleren en op fles bewaren - en de wijnboer bepaalt aan het einde zijn eigen dosage en bottelt zelf en onder eigen naam;
in het laatste geval wordt ook wel met de afkorting R.C. (récoltant-coopérateur) gewerkt = het lid van de coöperatie krijgt zijn - door de coöperatie gebottelde wijn - terug voor eigen verkoop;
M.A. = marque d’acheteur = merknaam die niet van producent is (b.v. ‘huismerk’ van een supermarktketen of hotel).
Ongebruikelijkere afkortingen zijn: CM (= coopérative de manipulation: een genootschap van wijnboeren dat van de druiven van zijn leden in eigen kelder champagne maakt en laat rijpen), SR (= société de récoltants: een vereniging van onafhankelijke wijnboeren die van de oogst van haar leden champagne maakt en bottelt) en ND (= négociant-distributeur: een wijnhandelaar of handelsmaatschappij die gebottelde champagne koopt en van etiketten voorziet).
 champagne volgens een recente inventarisatie door het Comité Interprofessionnel des Vins de Champagne (CIVC) aangeboden wordt onder niet minder dan 10.832 verschillende merken? Daarvan worden er 6.824 gevoerd door de individuele producenten (R.M.), 1.347 door handelshuizen (N.M.), 244 door coöperaties (C.M.) en de resterende 2.417 merken in de categorie buyers-own-brands (M.A.) vallen.
 champagne meer een merkwijn dan een ‘vin de terroir’ is? De stijl van het champagnehuis is bepalend voor het karakter van de wijn. De specifieke eigen stijl van het huis komt het beste tot uiting in de ‘brut sans année’ (zeg maar de ‘instapper’ zonder jaartal). Deze wijn geeft de keuzes en de visie van de wijnmaker het beste weer. Welke dosage (zoetheid) past hij toe? Wil hij een frisse fruitige wijn of juist een gerijpte krachtige stijl? Wordt er op hout vergist? Hoe lang laat hij zijn wijnen in de kelders rijpen? Bij welke gelegenheden moet zijn champagne passen? Wil hij een brede doelgroep aanspreken met een wat lichtere stijl of moet de wijn serieuze en gastronomische kwaliteiten hebben? Al die aspecten bepalen zijn keuzes. Zo heeft Billecart-Salmon een lichte elegante stijl, Gosset eerder een krachtige stijl. Bollinger is vol en vineus, mede omdat er (deels) op eiken vaten vergist wordt. Moët & Chandon heeft een betrekkelijk neutrale smaak. De dosage (en daarmee de zoetheid) van de grotere huizen als Veuve Clicquot, Moët & Chandon, De Castellane etc. ligt vaak een stuk hoger en de smaak is wat minder uitgesproken. Dat maakt deze wijnen geschikt(er) voor recepties en maakt ze geliefd bij het brede publiek. De stijl van kleinschaligere tophuizen als Krug, Salon, maar ook Bollinger, Charles Heidsieck, Jacquesson etc. is meer naar de strakdroge kant en de smaak is uitgesprokener. De dosage ligt hier vaak ook behoorlijk onder de 10 gram suiker per liter, daar waar de zoetheid van de toegankelijkere wijnen eerder tussen de 11 en 13 gram suiker per liter ligt. Het maximum voor brut is overigens 15 gram. Die paar gram verschil, dat lijkt een nuance, maar het verschil is duidelijk merkbaar.
E.e.a. is ook de reden dat er voor champagnemerken meer directe reclame wordt gemaakt. Maar ook sponsoring (Formule 1, de serie Absolutely Fabulous – “Let’s have a Bollie, darling!”-, James Bond etc.) en duidelijke positionering hebben hier hun plek. Minder leuk is het dan voor je merk, als dat enthousiast wordt opgepikt door rappers (Roederer Cristal) en je daarmee je reputatie ziet veranderen.
 champagne zo bijzonder is door een combinatie van de volgende elementen: het gebruik van nobele druivenrassen (chardonnay, pinot noir, pinot meunier), een koel klimaat (dat een langzame en fijne aroma-ontwikkeling garandeert en een hoge zuurgraad), een unieke bodem met veel kalk en krijt, een uniek bereidingsproces (de ‘méthode traditionelle’ met de tweede gisting op fles)?

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen