#STRAWBERRYMOB – EEN TWITTERFEESTJE VOOR DE ECHTE AARDBEI
Of: Strawberry Fields in Oud-Zuid…
Amsterdam kende op zondag 4 juli 2010 een feestje voor de liefhebber van de ‘smaakaardbei’ van bio-teler Jan Robben. Geïnteresseerden stroomden toe op grond van een succesvolle twitteractie, de #strawberrymob.
Carrotmob American style
Een mob…? Het idee komt uit Amerika. Daar organiseren bewuste consumenten zogenaamde ‘carrotmobs’. Dat zijn geen rumoerige wortelfeestjes, maar dit concept gaat uit van een eenvoudige filosofie. Iedereen winkelt, maar dit gebeurt normaal nooit gecoördineerd. Als een grote groep consumenten op dezelfde dag in dezelfde buurtwinkel gaat winkelen, kun je die winkel als het ware belonen voor maatschappelijk verantwoord gedrag. Carrotmob houdt bedrijven als het ware een wortel voor. “Door onze portemonnee te laten spreken, willen wij ondernemers verleiden om duurzaam te worden,” stelt Carrotmob Nederland. Niet ‘slechte’ winkels boycotten, maar win-win voor iedereen bereiken, dat is het uitgangspunt.
#strawberrymob
Het verschijnsel dringt inmiddels ook in Nederland door. Maar tegenwoordig organiseer je rumour-around-the-brand op de moderne manier, en dat gaat via social media. Bijvoorbeeld Twitter. Zo werd er een tijdje geleden al een ‘Underground Boerenmarkt’ “ergens in Amsterdam” georganiseerd door foodtrendwatcher Marjan Ippel (Talkin’Food). Via Twitter kwamen er maar liefst 500 geïnteresseerden op af, zowel Nederlandse als buitenlandse!
En nu was er dan Strawberrymob. Overal op Twitter dook dit bericht op: “Zondag 4 juli, 14.00 uur, ergens in Amsterdam – Volg op Twitter #strawberrymob voor meer info.” En uiteindelijk kwam zondag om 12.00 uur het verlossende tweetje: #strawberrymob Museumplein Amsterdam 14.00 uur! De twitteraars wisten hun bestemming en vlogen er massaal op af.
De smaakaardbeien van Jan Robben
De gepassioneerde aardbeienteler Jan Robben had genoeg van de smakeloze waterige aardbeien en ging op zoek naar aardbeien met smaak. Hij vond deze in rassen zoals de zoete Lambada, de sappige Korona, de aromatische Mara des Bois, de zoetzure Polka en de friszure Honeoye. Hij teelt ze in de volle grond en niet in substraten, zoals dat vaak tegenwoordig gebeurt. En omdat hij de eerste was die hierin het voortouw nam, zijn hij en zijn aardbeien gisteren in Amsterdam in het zonnetje gezet. Aardbeienkweker Jan Robben uit Oirschot in Brabant reed met leden van de Youth Food Movement (YFM) op een tractor met een aanhanger vol zomerkoninkjes op zijn gemak over het Museumplein van Amsterdam. Binnen tien minuten waren zijn aardbeien uitverkocht. De actie bewijst volgens velen dat 'het volk' ècht eten wil, en geen smakeloos massaproduct. Hopelijk klopt dat. Lang leve De Smaak!
Gelukkig gedoogde de gemeente Amsterdam de verkoop dit keer, want dit soort spontane acties mogen niet in ons land; er is een ventvergunning nodig voor de verkoop van etenswaren.
De biologisch geteelde aardbeien van Robben zijn van onovertroffen kwaliteit, zeggen kenners. Ze zouden daarom landelijk verkrijgbaar moeten zijn, vindt de YFM. Maar afgezien van een Deen, Plus en Marqt willen supermarkten er niet aan: te duur en te beperkt houdbaar. Wie weet heeft de twitteractie hen nu aan het denken gezet. En krijgen we meer aardbeien met echte smaak!
maandag 5 juli 2010
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten